دست‌هایی که بوی خیر می‌دهند موقوفات زنان از صفویه تا قاجار در مشهد ویدئو | زنان و دختران، قربانی‌های روابط بی حد و مرز آزادی جنسی سوء استفاده از کودکان را در تبلیغات ممنوع کنید پردرآمدترین مشاغل خانگی برای بانوان کدام‌اند؟ این خانم معلم کودکان بازمانده از تحصیل را نجات می‌دهد ضربه مهلک غرب بر بنیان خانواده با به رسمیت شناختن خانواده‌های تک والد و همجنس تأثیر شیردهی بر سیستم ایمنی مادر و نوزاد دستگیری مدیر یک آرایشگاه زنانه به خاطر استفاده دختر بچه در تبلیغات فرزندآوری باید یک ضرورت ملی باشد نسل جوانِ باغیرت، متعهد و مسئولیت‌پذیر، نیاز آینده جامعه ماست شرایط حجاب با اجرای طرح نور تغییری کرده است؟ رسالت رو به گسترش آموزش زنان؛ کاهش شکاف جنسیتی کاهش مصرف نمک، راهی برای تسکین دردهای زنانه تدوین منشور مشاوره خانواده نهایی شد رشد ۲.۴۳ درصدی موالید مادران ۲۰ تا ۲۴ سال پویش ملی «مادران نسل رضوی» از دهه کرامت در سراسر کشور آغاز خواهد شد قرارگاه تعالی زن و خانواده در سال جدید با جدیت پیگیری می‌شود در چه سنی میزان باروری زنان پایان می‌یابد؟
سرخط خبرها
پرسش‌های حقوقی بانوان| قانون بازگرداندن جهیزیه بعد طلاق

پرسش‌های حقوقی بانوان| قانون بازگرداندن جهیزیه بعد طلاق

  • کد خبر: ۱۷۸۱۰۶
  • ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
استرداد جهیزیه هم با فهرست «سیاهه» و هم بدون آن بعد از طلاق امکان‌پذیر است.

به گزارش شهرآرانیوز، زهرا شوشتری می گوید: بازگشت جهیزیه بعد از طلاق، جهیزیه زن اگر متعلق به خودش باشد می‌تواند تمام آن را هم با فهرست «سیاهه» و هم بدون آن برگرداند.

شوشتری بیان کرد: با توجه به‌اینکه زن مطابق قانون وظیفه‌ای برای تهیه جهیزیه ندارد و در صورتی که این اقدام صورت گرفته باشد مالکیت آن وسایل متعلق به زن است، چه هنگام وقوع طلاق چه بعد از آن، امکان استرداد جهیزیه وجود دارد. اگر سیاهه جهیزیه موجود باشد، اثبات مالکیت و استرداد آن‌ها راحت‌تر خواهد بود و اگر سیاهه‌ای تهیه نشده باشد، می‌توان با شهادت شهود یا ارائه فاکتور، برای استرداد جهیزیه اقدام کرد.

اسم پسر من حسین است. میخواهم نام امیر را به آن اضافه کنم. چهکاری باید انجام بدهم؟ ثبت احوال محل گفته است رأی دادگاه نیاز است. چه نامهای باید ارائه کنم؟

با توجه به دستورالعمل جدید شورای عالی ثبت احوال، تغییر نام کوچک توسط سازمان ثبت احوال در کمیته ویژه (کمیته نام) رسیدگی می‌شود و در صورتی که مغایرتی با دستورالعمل‌های تغییر نام وجود نداشته باشد، با‌آن موافقت می‌شود. در نهایت، می‌توان در صورت عدم موفقیت برای تغییر نام توسط ثبت احوال، با‌تهیه استشهادیه برای ثبت دادخواست تغییر نام و رسیدگی در دادگاه اقدام کرد.

***

در صورت سلب تابعیت قهری زوجه در اثر ازدواج با تبعه بیگانه و از دست دادن شناسنامه ایرانی و فوتهمسرش، زوجه میتواند برای گرفتن شناسنامه ایرانی اقدام کند؟

در صورتی که تابعیت زوج (شوهر) به زوجه (زن) به واسطه ازدواج تحمیل شده باشد، تابعیت زن با همه امتیازات و حقوق، پس از فوت زوج یا جدایی، دوباره برقرار خواهد شد. برای این مورد، زوجه می‌تواند درخواست خود را به همراه گواهی فوت یا سند طلاق به وزارت امور خارجه ارائه دهد.

***

متولد 1333 هستم و مشکل ثبت نام نامادریام در شناسنامهام به جای نام مادر مرحوم خودم است. پدر مرحومم به علت مشکلاتی که با مادر مرحومم داشته نام نامادریام را موقع اخذ شناسنامه در آن قید کرده است و این قضیه در بحث انحصار وراثت اموالم ایجاد مشکل خواهد کرد. خواهشمندم راهکار و فرایند تصحیح این اشکال را به بنده نشان دهید.

می‌توان برای اصلاح شناسنامه اقدام کرد. در صورتی که نامادری در قید حیات هستند، هرچه سریعت‌ر برای انجام آزمایش دی‌ان‌آی اقدام کنید تا بتوان با استفاده از آن به طرفیت ثبت احوال دادخواست اصلاح شناسنامه داد یا اینکه می‌توان با‌ارائه دلایل دیگر از جمله شهادت شهود، برای اثبات نفی نسب اقدام کرد.

 

 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.